83% van al onze inkomsten wordt besteed aan onze doelstellingen. Van elke uitgegeven euro besteden we dus 17 cent aan zaken die nodig zijn om ons doel te kunnen bereiken en de organisatie daarvoor op orde te houden. Denk bijvoorbeeld aan de huur van ons kantoorgebouw, uitgaven voor fondsenwerving, maar ook aan de totale salariskosten van onze medewerkers. Het zijn uitgaven die nodig zijn om onze inzet tegen lepra en zijn gevolgen wereldwijd mogelijk te maken én professioneel uit te voeren.

Beloning medewerkers
Alle medewerkers die bij de Leprastichting werken, betalen we volgens de salarisschalen die in onze arbeidsvoorwaarden staan. Geen enkele werknemer verdient meer dan de directeur. Ieder jaar verhogen we de salarissen volgens de CBS-index. Periodiek beoordelen we onze arbeidsvoorwaarden opnieuw en passen ze aan, indien nodig. We vergelijken onze arbeidsvoorwaarden regelmatig met die van andere, vergelijkbare goede doelen, aangezien we het belangrijk vinden dat onze arbeidsvoorwaarden ongeveer hetzelfde zijn. De Raad van Toezicht houdt toezicht op het salarisbeleid en evalueert dit.

Inkomen directeur Leprastichting Nederland
Onze directeur Linda Hummel is in loondienst. Haar jaarinkomen bedraagt € 120.987,- (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Hierbij volgt de Leprastichting de Beloningsregeling voor Directeuren van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland. Daarnaast conformeren we ons aan de beloningsregeling van het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving; de toezichthouder op goede doelen organisaties). Het salaris staat ook in onze jaarrekening. De functie van directeur binnen onze organisatie is meer dan een fulltime baan. Een baan met grote verantwoordelijkheden die door een professional moet worden uitgevoerd.

De directeur is eindverantwoordelijk voor de resultaten van een organisatie waarin jaarlijks bijna 10 miljoen euro omgaat en waar zo’n 200 mensen werken. Een organisatie die de steun krijgt van ongeveer 45.000 donateurs en 100 vrijwilligers en die bovendien samenwerkt met vele partners, zoals ministeries van gezondheid, wetenschappers, bedrijven en andere NGO’s. Ten opzichte van functies met een vergelijkbare zwaarte is de huidige beloning van de directeur dan ook redelijk.

Raad van Toezicht
De leden van de Raad van Toezicht ontvangen geen salaris of andere vergoedingen voor hun werk. Wel maken zij eenmaal per termijn van 4 jaar een werkreis met de Leprastichting. De kosten hiervan worden door de stichting betaald.